Rezultaty szóstego naboru wniosków MOLAB/FIXLAB PL

Szósty nabór projektów umożliwiających bezpłatny dostęp do aparatury badawczej Konsorcjum obejmuje ofertę technik badawczych wymienionych w zakładce Oferta. Znaleźć tam można również warunki udziału. Termin składania projektów upłynął 31 października 2021. Rada Konsorcjum, na swoim posiedzeniu w dniu 29.11.2021 zatwierdziła do realizacji 19 projektów.

Wszystkie projekty mają ustanowionego Koordynatora/Kierownika naukowego z ramienia Konsorcjum –  skontaktuje się on z Kierownikiem projektu celem doprecyzowania harmonogramu, zakresu i rodzaju badań.

PROJEKTY ZATWIERDZONE

Badania sznura pieczętnego przy królewskim egzemplarzu Statutu Łaskiego z 1506 roku powiązane ze wstępną porównawczą analizą sznurów pieczętnych stosowanych w kancelarii króla Aleksandra Jagiellończyka w latach 1505-1507r., kierownik: mgr Anna Czajka, dysponent/właściciel: Archiwum Główne Akt Dawnych, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Barbara Wagner, prof. UW.

Badania zbioru szkieł archeologicznych, kierownik: dr Katarzyna Wantuch, dysponent/właściciel: ASP Wrocław, koordynator, kierownik naukowy: prof. dr hab. Piotr Targowski, UMK.

Opracowanie metody analizy rękopisu Jakuba Kazimierza Haura Merkuriusz polski. Badania wstępne. kierownik: mgr Agnieszka Fabiańska, dysponent/właściciel: Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Uniwersytecka, koordynator, kierownik naukowy: prof. dr hab. Piotr Targowski, UMK.

Badania sygnatury i pigmentów użytych w obrazie „Portret Fryderyka Chopina” nr inw. MC/540 ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina przy Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w celu potwierdzenia autorstwa Franza Xavera Winterhaltera., kierownik: mgr Marta Zaborowska, dysponent/właściciel: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK.

Kaliska. Pomorski depozyt wyrobów metalowych z późnej epoki brązu, kierownik: dr Grzegorz Szczurek, dysponent/właściciel: Muzeum w Koszalinie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Tomasz Sawoszczuk, prof. UEK.

Badania techniki i technologii późnogotyckiej rzeźby Madonny z Dzieciątkiem z Klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie, kierownik: mgr Maria Labut, dysponent/właściciel: Klasztor Ojców Dominikanów w Krakowie, koordynator, kierownik naukowy: dr Julio del Hoyo Meléndez, LANBOZ.

Tablicowy obraz św. Marcina Biskupa (ok.1600 r.?, Tomasz Dolabella?) z gotyckiego kościoła w Zawadzie – badania technologii i techniki nawarstwień malarskich jako przyczynek do ustalenia datowania i warsztatu twórcy obiektu, kierownik: mgr Anna Borowska, dysponent/właściciel: Parafia rzymskokatolicka p.w. św. Marcina Biskupa w Zawadzie koło Tarnowa, koordynator, kierownik naukowy: dr Małgorzata Walczak, ASP w Krakowie.

Warsztat Franckenów. Analiza technologii i techniki wykonania dwóch XVII wiecznych obrazów z kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie, kierownik: mgr Monika Nowocińska, dysponent/właściciel: Muzeum Narodowe w Lublinie, koordynator, kierownik naukowy: dr Barbara Łydżba-Kopczyńska, Uniwersytet Wrocławski

Badania fizykochemiczne wyrobów rzemiosła artystycznego związanych z kręgiem kulturowym buddyzmu tybetańskiego, na przykładzie obiektów należących do historycznej kolekcji etnograficznej Juliana Talko-Hryncewicza, gromadzonej w końcu XIX wieku na terenach Mongolii i Tybetu, należącej do zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie, kierownik: mgr Nadia Wywiórska, dysponent/właściciel: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, ASP w Krakowie.

Portret Philipa Melanchtona przypisywany Lucasowi Cranachowi Młodszemu, 1534 r. – badanie techniki i technologii oraz próba weryfikacji autorstwa i datowania obrazu, dokumentacja stanu zachowania, kierownik: mgr Anna Żychska, dysponent/właściciel: Muzeum Narodowe w Gdańsku, koordynator, kierownik naukowy: dr Małgorzata Walczak, ASP w Krakowie.

Badania specjalistyczne wybranych tkanin późnoantycznych z Egiptu ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, kierownik: prof. dr hab. Krzysztof Stopka, dysponent/właściciel: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius, koordynator, kierownik naukowy: dr Małgorzata Walczak, ASP w Krakowie.

Problem usuwania soli żelaza i substancji mineralnej ze struktury drewna przy konserwacji dwóch łodzi znalezionych w Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej w Zabrzu, kierownik: mgr inż. Dagmara Bojar, dysponent/właściciel: Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsk, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Aldona Garbacz-Klempka, prof. AGH.

Szczegółowy program badan do uzgodnienia z kierownikiem naukowym projektu

Analiza materiałowa form do odlewania monet w Egipcie późnorzymskim, kierownik: dr hab. Barbara Lichocka, prof. IKŚiO PAN, dysponent/właściciel: Muzeum Narodowe w Warszawie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Aldona Garbacz-Klempka, prof. AGH.

Szczegółowy program badań do uzgodnienia z kierownikiem naukowym projektu

Sierp w oprawie drewnianej z Żuławki Małej. Technologia produkcji narzędzi rolniczych w epoce brązu, kierownik: dr Kamil Nowak, dysponent/właściciel: Muzeum Okręgowe im. Stanisława Staszica w Pile, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Aldona Garbacz-Klempka, prof. AGH.

Szczegółowy program badań do uzgodnienia z kierownikiem naukowym projektu

Badanie skuteczności i bezpieczeństwa metody odkażania mikrobiologicznego za pomocą promieniowania jonizującego zastosowanej do zabytku kultury w postaci zbioru historycznych płyt gramofonowych z Archiwum Polskiego Radia, kierownik: Elżbieta Berus-Tomaszewska, dysponent/właściciel: POLSKIE RADIO S.A., koordynator, kierownik naukowy: dr Dagmara Śmietanko, ICHTJ.

Mikroinwazyjne badania wieka drewnianego egipskiego sarkofagu Dżed- Amonet- ius- anch z okresu XXII dynastii z Muzeum w Raciborzu, kierownik: mgr Joanna Babraj- Mędrala, dysponent/właściciel: Muzeum w Raciborzu, koordynator, kierownik naukowy: dr Małgorzata Walczak, ASP w Krakowie.

Badania fizykochemiczne trzech obrazów na podobraziach drewnianych ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu, kierownik: dr Oliwia Buchwald-Zięcina, dysponent/właściciel: Zamek Królewski na Wawelu, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK.

Portret Jana z Musznik Radziwiłła z kolekcji Jabłonowskich w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, kierownik: mgr Katarzyna Siwczyńska, dysponent/właściciel: Zamek Królewski na Wawelu, koordynator, kierownik naukowy: dr Małgorzata Walczak, ASP w Krakowie.

Oryginał, replika czy kopia – badania warsztatu malarskiego autora „Portretu Jana III Sobieskiego na tle bitwy”, jako przyczynek do rozpoznania losów polskiego dziedzictwa poza granicami kraju, kierownik: mgr Agnieszka Pawlak, dysponent/właściciel: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, koordynator, kierownik naukowy: dr Barbara Łydżba-Kopczyńska, Uniwersytet Wrocławski.