Badania fizyczne rzeźby współczesnej – prewencja w przechowywaniu.
Rzeźba pozostaje w zbiorach muzeum od 1975 roku. Jest to obiekt kompozytowy, w którym artystka zestawiła różne materiały jej współczesne. Przedstawia smukłą postać, zastygłej w tanecznym geście kobiety w długiej, dość masywnej spódnicy. Szkielet konstrukcyjny stanowi najprawdopodobniej stalowy drut opleciony (miejscowo?) drucikiem miedzianym. Korpus wykonano z tworzywa sztucznego – uplastycznionego poli(chlorku winylu). Osadzony jest w podstawie, najprawdopodobniej odlanej lub formowanej “z ręki” z gipsu, pokrytej warstwą malarską i miejscowo materiałem, którego użyto do wykonania korpusu.

Tancerka. Fantasie-Improptu F. Chopina; Fot. W. Kielichowski/NIFC
Obiekt był konserwowany co najmniej dwukrotnie: w 1990 roku przez samą artystkę oraz w latach 2021-23 w ramach przygotowań do wystaw czasowych.
Podczas ostatnich prac konserwatorskich wykonano jeden pomiar FTiR próbki z korpusu oraz identyfikację gipsu metodą kroplową. Obiekt nie został zbadany w światłach analitycznych, a obserwacje w ramach prac konserwatorskich dały pewne tezy badawcze.
Ciekawym zagadnieniem jest też ewentualna próba rozróżnienia wtórnych ingerencji od oryginału. Wówczas, w ramach prewencji dalszych zniszczeń mechanicznych, zostało wykonane pudło transportowe, które służy do przechowywania obiektu. W ramach użytkowania, okazało się, że aktualne rozwiązanie jest trudne w obsłudze i może powodować naprężenia poszczególnych części obiektu. Być może skanowanie 3D rzeźby mogłoby posłużyć do określenia aktualnego stanu zachowania, wykonania negatywu i w dalszej kolejności wykonania gąbek do wnętrza pudła.