Badania technologiczne ikony „Chrystus Pantokrator w Majestacie” z Surowicy z II poł. XVI w. przypisywanej warsztatowi Mistrza Ikony Deesis z Bartnego w celu rozpoznania specyfiki warsztatowej oraz zakresu ingerencji konserwatorskich
Celem projektu jest rozpoznanie techniki i technologii Ikony „Chrystus Pantokrator w Majestacie” z II poł. XVI w z Surowicy, przypisywanej warsztatowi Mistrza Ikony Deesis z Bartnego. Dodatkowym celem jest rozpoznanie zakresu ingerencji konserwatorskich przeprowadzonych w przeszłości.

Ikona „Chrystus Pantokrator w Majestacie” z Surowicy. Fot. Maria Sęk-Pudłowska
Ikona nie była dotychczas poddawana żadnym badaniom analitycznym. W latach 60 XX w. była konserwowana przez Pracownie Konserwacji Zabytków w Warszawie, ale nie wykonywano wtedy badań technologicznych. Obecnie ikona, która jest własnością Muzeum Historycznego w w Sanoku wymaga ponownej konserwacji. Dzięki przeprowadzeniu szczegółowych badań analitycznych warstw technologicznych ikony, byłaby możliwość znalezienia charakterystycznych cech i określenie specyfiki warsztatu Mistrza Ikony Deesis z Bartnego (inaczej zwanego Mistrzem z Jabłonowej). Istnieją trzy podobne ikony z tym samym wizerunkiem przypisywane do tego samego warsztatu. Pierwsza to wyżej wymieniona, druga to ikona „Chrystus w Majestacie” obecnie znajdująca się w kolekcji Muzeum Ikon w Supraślu (odkryta przez konserwatorów dzieł sztuki w latach 90 XX w) oraz „Chrystus w Majestacie” ze Szklar znajdująca się w Muzeum Narodowym we Lwowie. Wszystkie te ikony charakteryzują się wysokim poziomem artystycznym.
Mimo, że istnieje dość spora ilość ikon przypisywanych temu warsztatowi to bardzo nieliczne ikony były poddawane badaniom analitycznym, dlatego przeprowadzenie szczegółowych badań technicznych i technologicznych tej ikony pomogłoby w rozpoznaniu specyfiki warsztatowej Mistrza Ikony Deesis z Bartnego i pomogłoby w przyszłości dokonywać atrybucji innych ikon. Dzięki przeprowadzonym badaniom będzie także możliwość określenia zakresu ingerencji konserwatorskich z poprzednich lat, co ułatwi podejmowanie decyzji przy poddawaniu ikony planowanej w przyszłości konserwacji.