STENG – badania obrazu „Fryzjer” Marka Włodarskiego, właśc. Henryka Strenga
Autorem obrazu, który jest wytypowany do badań jest Marek Włodarski, tytuł obrazu – „Fryzjer”, dzieło jest datowane i sygnowane , pochodzi z 1925 roku. Jest to jedno z ważniejszych dzieł w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.
Marek Włodarski, właśc. Henryk Streng (ur. 17 kwietnia 1903 we Lwowie, zm. 23 maja 1960 w Warszawie – polski artysta malarz pochodzenia żydowskiego. Studia malarskie rozpoczął 1920 w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, kontynuował 1922–1924 w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie w pracowni Kazimierza Sichulskiego. (..) W 1924 wyjechał do Paryża, gdzie kształcił się w ciągu 6 miesięcy w pracowni Fernanda Légera. Spotkał się tam z przywódcą surrealistów André Bretonem oraz z André Massonem.. W twórczości Marka Włodarskiego widoczne są wpływy Légera i Chagalla.. Od 1956 profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Obraz Włodarskiego Fryzjer jest namalowany na papierze, który jest naklejony na płótno, które z kolei zdublowane jest na drugie płótno na masę woskowo-żywiczną. Ten stan rzeczy jest przyczyną widocznych na fotografiach zniszczeń – pęcherzy warstwy malarskiej. Każda z wyżej wymienionych warstw inaczej reaguje na zmiany wilgotności i temperatury powietrza, w dłuższym przedziale czasu. Całość – technika oryginału oraz późniejsza konserwacja stanowi nietypowe rozwiązanie technologiczne. Pęcherze występują niemal na całej powierzchni kompozycji. Co charakterystyczne obraz ten ma niewiele klasycznych spękań warstwy malarskiej. Na podstawie obserwacji obiektu w świetle widzialnym, szczególnie bocznym można przypuszczać, że warstwa malarska całej kompozycji obrazu umieszczona jest na papierze, który jest naklejony na płótno. Jest to raczej rzadko spotykana technika. Olejna warstwa malarska jest kładziona w stosunkowo grubej warstwie. Oczywiście, żeby poznać obiekt i mieć 100 % pewność jego budowy trzeba przeprowadzić badania technologiczne (makro XRF, RTG, obserwacje w podczerwieni i UV oraz analiza pobranych z krajek próbek do stratygrafii i identyfikacji spoiw).
Celem badań jest dokładne poznanie techniki i technologii obiektu tak, żeby móc jak najlepiej przygotować się do przeprowadzenia zabiegów konserwatorskich planowanych w przyszłości.

„Fryzjer” – obraz olejny na płótnie, autor Marek Włodarski, właśc. Henryk Streng. Fot. Tatiana Matwij