Badania technologiczne warstw malarskich oraz budowy czterech obrazów z kolekcji Muzeum Zamkowego w Pszczynie
Projekt będzie realizowany w ciągu dwu lat.
Celem projektu jest przeprowadzenie badań technologicznych warstw malarskich oraz budowy czterech obrazów z kolekcji Muzeum Zamkowego w Pszczynie.
Przeprowadzenie analizy składu pierwiastkowego warstwy malarskiej pozwolą określić rodzaj pigmentów i innych materiałów użytych przez artystę w malowidłach. Uzyskana wiedza o stanie technicznym obiektów posłuży opracowaniu planu konserwacji, będzie przydatna do określenia datowania i atrybucji dzieł a także posłuży do wytyczenia strategii ochrony i właściwej ekspozycji jako elementu profilaktyki.
W skład kolekcji malarstwa religijnego Muzeum Zamkowego w Pszczynie wchodzą wysokiej klasy dzieła zarówno o ustalonej, jak i nieustalonej atrybucji, które wymagają przeprowadzenia bardzo szczegółowych badań.
Datowanie powstania miniatury ze względu na owalny kształt płytki, być może należałoby przesunąć na koniec (?) 18 w. (?). Wg opinii kolekcjonera L. Dietz d’Arma, miniaturę przygotowano z okazji zaręczyn królowej, co potwierdzają wyraźnie upiększone rysy twarzy, w porównaniu z podobizną księżniczki pędzla Lukasa Cranacha mł. z 1555 r., na której jest wzorowana (ubiór). Miniatura stanowi także wyzwanie konserwatorskie, gdyż w związku ze złożonością materiałowo-technologiczną, działania konserwatorskie wymagają ścisłej współpracy wielu specjalistów.