5ty nabór wniosków MOLAB/FIXLAB PL – Badania obrazów z kolekcji Muzeum Zamkowego w Pszczynie

Badania technologiczne warstw malarskich oraz budowy czterech obrazów z kolekcji Muzeum Zamkowego w Pszczynie

Projekt będzie realizowany w ciągu dwu lat.

Celem projektu jest przeprowadzenie badań technologicznych warstw malarskich oraz budowy czterech obrazów z kolekcji Muzeum Zamkowego w Pszczynie.

Pierwszy etap badań: Ukrzyżowanie z wieloma postaciami, nieznany malarz śląski (?), 16-17 w. (?), 81,5 x 65 cm; Portret Anny Jagiellonki, nieznany miniaturzysta, koniec 17 w. (?), 63 x 52 mm; drugi etap badań: Chrystus niosący krzyż, nieznany malarz neapolitański (?),16 -17 w., 105 x; 74,5 cm; Chrystus w świątyni, malarz holenderski (?), ok. poł 17 w. (?), 88 x 122 cm

Pierwszy etap badań: Ukrzyżowanie z wieloma postaciami, nieznany malarz śląski (?), 16-17 w. (?), 81,5 x 65 cm; Portret Anny Jagiellonki, nieznany miniaturzysta, koniec 17 w. (?), 63 x 52 mm; drugi etap badań: Chrystus niosący krzyż, nieznany malarz neapolitański (?),16 -17 w., 105 x; 74,5 cm; Chrystus w świątyni, malarz holenderski (?), ok. poł 17 w. (?), 88 x 122 cm

Przeprowadzenie analizy składu pierwiastkowego warstwy malarskiej pozwolą określić rodzaj pigmentów i innych materiałów użytych przez artystę w malowidłach. Uzyskana wiedza o stanie technicznym obiektów posłuży opracowaniu planu konserwacji, będzie przydatna do określenia datowania i atrybucji dzieł a także posłuży do wytyczenia strategii ochrony i właściwej ekspozycji jako elementu profilaktyki.

W skład kolekcji malarstwa religijnego Muzeum Zamkowego w Pszczynie wchodzą wysokiej klasy dzieła zarówno o ustalonej, jak i nieustalonej atrybucji, które wymagają przeprowadzenia bardzo szczegółowych badań.

Datowanie powstania miniatury ze względu na owalny kształt płytki, być może należałoby przesunąć na koniec (?) 18 w. (?). Wg opinii kolekcjonera L. Dietz d’Arma, miniaturę przygotowano z okazji zaręczyn królowej, co potwierdzają wyraźnie upiększone rysy twarzy, w porównaniu z podobizną księżniczki pędzla Lukasa Cranacha mł. z 1555 r., na której jest wzorowana (ubiór). Miniatura stanowi także wyzwanie konserwatorskie, gdyż w związku ze złożonością materiałowo-technologiczną, działania konserwatorskie wymagają ścisłej współpracy wielu specjalistów.