Tablicowy obraz św. Marcina Biskupa (ok.1600 r.?, Tomasz Dolabella?) z gotyckiego kościoła w Zawadzie – badania technologii i techniki nawarstwień malarskich jako przyczynek do ustalenia datowania i warsztatu twórcy obiektu
Obraz św. Marcina Biskupa stanowi centralne przedstawienie barokowego, głównego ołtarza w gotyckim drewnianym kościele w Zawadzie koło Tarnowa. Obecnie datowany jest na 1. ćw. XVII w. (ok. 1600 r.). Przypuszczalnie ufundował go również ks. Andrzej Tarło, prepozyt tarnowski, kanonik krakowski, dziekan opatowski, którego słynny Obraz wotywny wisi w tutejszym kościele.
Ma kształt prostokąta stojącego zwieńczonego półkoliście, o wymiarach 192 x 95 cm. Namalowany jest najprawdopodobniej w technice temperowej, na łączonych ze sobą deskach lipowych (?), wzmocnionych od tyłu szpongami. Tło obrazu pokrywa złocony na czerwonym pulmencie grawerunek z motywami roślinnymi.
Obraz był w przeszłości poddany konserwacji, jednak nie posiadamy dokumentacji tych prac. Oględziny gołym okiem pozwalają przypuszczać, że część kompozycji pokrywają przemalowania.

Tomasz Donabella (?) Św. Marcin Biskup z kościoła w Zawadzie
Głównym celem projektu jest szczegółowe rozpoznanie techniki i technologii obrazu Św. Marcina Biskupa w celu określenia warsztatu jego twórcy, a przede wszystkim dokładne rozpoznanie stratygrafii obiektu i chronologii jego warstw, gdyż zachodzi uzasadniona obawa, że wizerunek jest przemalowany. Równocześnie, obserwując opisywane malowidło można przypuszczać, że część przekształceń formy malarskiej powstała prawdopodobnie stosunkowo niedawno, w trakcie XX-wiecznej konserwacji. Ustalenie więc, które warstwy należy usunąć nie niszcząc zarówno XVII-wiecznego jak I prawdopodobnie XV-wiecznego oryginału, będzie kluczowe dla przyszłej kompleksowej konserwacji obrazu.