Portret Jana z Musznik Radziwiłła z kolekcji Jabłonowskich w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu
Portret Jana z Musznik Radziwiłła wraz z trzema innymi wielkoformatowymi portretami: Michała Radziwiłła „Rybeńki”, Marcina Kazanowskiego z Czepielowa oraz Michała Serwacego Wiśniowieckiego należą do kolekcji Jabłonowskich znajdujących się w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu. Wykonane zostały w technice olejnej na płótnie, datowane są na 3 ćw. XVIII w. Obrazy powstały na zamówienie księcia Józefa Aleksandra Jabłonowskiego, do tworzonej przez niego galerii portretów hetmańskich (po 16 obrazów każda), na wyposażenie którejś z trzech rezydencji; w Podhorcach, Jabłonowie Litewskim i Lachowcach. Inskrypcje na obrazach z ZKnW wtórnie przemalowano. Kolekcja nigdy nie była przebadana pod względem technologicznym. Nieznana jest historia przeprowadzonych w międzyczasie renowacji. Wiadomo, że obrazy zostały zdublowane na nowe podłoże, częściowo lub całościowo przemalowane.

Portret Jana z Musznik Radziwiłła, 3 ćw. XVIII w; Foto: Zamek Królewski na Wawelu, Jan Kietliński
Głównym celem badań jest rozpoznanie technologiczne obrazu, w tym identyfikacja nawarstwień pierwotnych i wtórnych i użytych materiałów. Badania fizykochemiczne umożliwią również podjęcie kluczowych decyzji dotyczących przebiegu prac i rozwiązań ekspozycyjnych.
Identyfikacja wtórnych nawarstwień ma na celu ustalenie charakteru, zasięgu i chronologii występujących w obiekcie ingerencji konserwatorskich. Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie czy obraz był przemalowany formalnie jak Portret Marcina Kazanowskiego czy tylko w obrębie inskrypcji. Badania te pomogą również w potwierdzeniu lub zaprzeczeniu datowaniu oryginalnej warstwy malarskiej jak i późniejszych przemalowań i retuszy pochodzących z poprzednich renowacji, dzięki czemu być może będzie można prześledzić losy obrazu po rozproszeniu kolekcji.