Rzeź niewiniątek Salwatora Monosilio jako przykład XVIII-wiecznego dzieła zamówionego w Rzymie i importowanego do Rzeczypospolitej. Badania techniki i technologii obrazu oraz jego późniejszych nawarstwień i przekształceń
Rzeź niewiniątek Salwatora Monosilio z 1767 r. stanowi centralne przedstawienie przyściennego ołtarza Franciszka Placidiego zwkaplicy bpa Andrzeja Załuskiego Katedry Wawelskiej.
Namalowany na płótnie w technice olejno-żywicznej obraz jest przykładem XVIII-wiecznego dzieła zamówionego u rzymskiego malarza i importowanego do Rzeczypospolitej.

Salvatore Monosilio Rzeź niewiniątek (1767 r.), z kaplicy bpa Załuskiego w Katedrze na Wawelu (fot. Anna Borowska, 2022 r.)
W ramach proponowanego programu badawczego planuje się przeprowadzić analizy techniki i technologii obrazu w celu określenia i doprecyzowania informacji w praktyce warsztatowej jego twórcy, a także szczegółowo zdiagnozować zasięg oraz charakter późniejszych nawarstwień i przekształceń obiektu. Uzyskane informacje zostaną skonfrontowane z wynikami badań przedstawienia Św. Andrzeja adorującego krzyż, drugiego dzieła Monosilia w Katedrze Wawelskiej, a także posłużą sformułowaniu programu prac konserwatorskich obiektu. Konieczne jest dokładne rozpoznanie stratygrafii obiektu I chronologii jego warstw, gdyż zachodzi uzasadniona obawa, że malowidło jest znacznie przemalowane.
Badania technologii I techniki XVIII-wiecznego obrazu z Katedry Wawelskiej zostaną wpisane w znacznie szerszy kontekst studiów nad malarstwem tego okresu I prób określenia praktyk warsztatowych działających wtenczas artystów I środowisk twórczych, z których się wywodzili.