Badania fizykochemiczne obrazu Portret Michała Serwacego Wiśniowieckiego z kolekcji Jabłonowskich w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu
Portret Michała Serwacego Wiśniowieckiego wraz z trzema innymi wielkoformatowymi wizerunkami: Michała Radziwiłła „Rybeńki”, Marcina Kazanowskiego z Czepielowa oraz Jana z Musznik Radziwiłła należą do kolekcji Jabłonowskich znajdującej się w zbiorach ZKnW. Wykonane zostały w technice olejnej na płótnie, datowane są na 3 ćw. XVIII w.

„Portret Michała Serwacego Wiśniowieckiego”, obraz olejny na płótnie, 3 ćw. XVIII w., autor nieokreślony, 250 cm x 123 cm
Głównym celem badań jest rozpoznanie technologiczne obrazu, w tym identyfikacja nawarstwień pierwotnych i wtórnych i użytych materiałów. Badania fizykochemiczne umożliwią również podjęcie kluczowych decyzji dotyczących przebiegu prac i rozwiązań ekspozycyjnych. Rozpoznanie budowy technologicznej pozwoli na ustalenie warsztatu malarza (dotąd nieprzebadanego) i porównanie go z pozostałymi obrazami z kolekcji (oraz ew. tymi ze zbiorów MNK w Krakowie). Identyfikacja wtórnych nawarstwień ma na celu ustalenie charakteru, zasięgu i chronologii występujących w obiekcie ingerencji konserwatorskich. Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie czy obraz był przemalowany formalnie jak Portret Marcina Kazanowskiego czy tylko w obrębie inskrypcji. Badania te pomogą również w potwierdzeniu lub zaprzeczeniu datowaniu oryginalnej warstwy malarskiej jak i późniejszych przemalowań i retuszy pochodzących z poprzednich renowacji, dzięki czemu być może będzie można prześledzić losy obrazu po rozproszeniu kolekcji
w 1 poł. XIX w.