Badanie obrazu „Pożegnanie Chrystusa z Marią” w celu potwierdzenia datowania oraz określenia środowiska, w którym powstał poprzez rozpoznanie budowy technologicznej.
Obraz pt. ”Pożegnanie Chrystusa z Marią” z kościoła w Tymowej został namalowany prawdopodobnie temperą na tablicy drewnianej w wymiarach 119 x 89 cm i najprawdopodobniej jest częścią środkową nastawy ołtarzowej o formie tryptyku. Powstał w 1609 r., o czym świadczy inskrypcja umieszczona na licu. Kompozycja ukazuje grupę kilkunastu (16) postaci ustawionych na planie pierwszym widoczną na tle rozległego pejzażu. Poziom wykonania jest zdecydowanie wysoki, analiza stylistyczna każe wiązać dzieło najprawdopodobniej z kręgiem malarstwa wrocławskiego lub innego środowiska w tym rejonie.
Detale sztafażu architektonicznego, wybrane szczegóły kostiumów przedstawionych figur, a także specyfika pleneru ukazanego w tle również zdaje się potwierdzać datowanie obrazu na 1 poł. XVII w.. Datowanie opiera się przede wszystkim na zastosowaniu motywów ornamentalnych w typie okucia, jednak analogiczne wnioski nasuwa także wstępna analiza stylistyczna obiektu.

Obraz Pożegnanie Chrystusa z Marią z kościoła w Tymowej, tempera(?) na tablicy drewnianej w wymiarach 119 x 89 cm, datowany 1609
Planowane badania drewnianej tablicy ze sceną „Pożegnania Chrystusa z Marią” z kościoła w Tymowej mają na celu potwierdzenie datowania obiektu – badanie autentyczności podpisu jak również próbę określenia bądź przybliżenia warsztatu i szkoły, w której mógł powstać. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie analizy składu chemicznego malowidła i określenie jego budowy technologicznej – badanie Macro- XRF. Uzyskane wyniki w połączeniu z pogłębioną analizą stylistyczną i ikonograficzną malowidła będą cennym materiałem badawczym i porównawczym dla historyków sztuki i konserwatorów. Historia tego cennego obiektu, a także los pozostałych elementów tryptyku nie są znane. Najprawdopodobniej powstał na zamówienie jakiegoś ważnego ośrodka. Historycy sztuki wiążą tablicę z silnie rozwijającym się na początku XVII w. opactwem w Lubiążu. Prawdopodobnie z tego samego kręgu i okresu pochodzi ołtarz znajdujący się obecnie w Szwecji w miejscowości Sveg, a zrabowany ze Śląska w czasie potopu szwedzkiego. Kilka lat temu w prasie szwedzkiej ukazał się artykuł, który zestawia oba ołtarze i wskazuje na podobieństwa świadczące o ich wspólnym pochodzeniu.