Badanie techniki wykonania oraz autentyczności obrazu przypisywanemu warsztatowi Michaela Willmanna
Zasadniczym celem projektu jest identyfikacja warsztatu obrazu przedstawiającego Chrystusa w Ogrójcu dekorującego ołtarz boczny w kościele parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP w Żaganiu, dawnym kościele kanoników reguły św. Augustyna. Celem badań jest identyfikacja cech warsztatowych powszechnie wiązanych z pracownią Michaela Willmanna (1630-1706). Do celów szczegółowych badań należą: identyfikacja pigmentów, analiza ilościowo-jakościowa pigmentów w warstwie malarskiej, analiza grubości i układu warstw malarskich. Realizacja powyższych zadań umożliwi wyodrębnienie głównych cech warsztatowych obrazu, a następnie porównanie wyników z dotychczasową wiedzą na temat śląskiego malarstwa barokowego. Warsztat obrazu pozostaje kwestią sporną. Powszechnie przypisywany jest najznakomitszemu malarzowi śląskiemu okresu baroku – Michaelowi Willmannowi (1630-1706). W ostatnich latach tezę tę podważono, wskazując na inną, nieustaloną jak dotąd pracownię. Według A. Koziełły: „projekt badawczy Malarstwo barokowe na Śląsku, rozpoczęty w 2012 roku w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, choć nie został jeszcze zakończony, to jednak […] przyniósł nowe ustalenia, które pozwoliły […] wykluczyć autorstwo Michaela Willmanna w przypadku obrazu Chrystusa w Ogrójcu, tradycyjnie przypisywanego lubiąskiemu mistrzowi od czasu pracy Hausdorfa lecz także określić pełny zakres prac malarskich mistrzów Conrada Młodszego oraz Neunhertza w opactwie żagańskim”.

Michael Willmann(?) Chrystus w Ogrójcu, olej na płótnie, 120 x 90 cm, ok 1680
Realizacja badań zgodnie z przyjętymi założeniami umożliwi korelację wyników badań obrazu z kościoła w Żaganiu z wynikami analiz laboratoryjnych innych przykładów śląskiego malarstwa barokowego. Przeprowadzone badania umożliwią ostateczne rozstrzygnięcie sporu, potwierdzenie lub obalenie związku obrazu z Michaellem Willmannem, ewentualne naśladownictwo malarstwa Willmanna w warsztacie malarzy śląskich. W przypadku obalenia związku omawianego obrazu z Michaelem Willmannem wartość pozyskanych danych pozostanie równie wysoka, gdyż w odniesieniu do prowadzonego równolegle projektu badawczego w Instytucie Historii Sztuki UWr umożliwi zdefiniowanie cech pożądanych i powielanych w warsztacie malarzy śląskich epoki baroku.