Zwiastowanie, malowidło na podłożu kamiennym, szkoła włoska – identyfikacja pierwotnej techniki i technologii, badanie warstw wtórnych, próba ustalenia datowania, dokumentacja stanu zachowania obrazu
Celem projektu jest identyfikacja pierwotnej techniki i technologii, jak również zbadanie warstw wtórnych oraz dokumentacja stanu zachowania obrazu. Wyniki badań będą kluczowe dla właściwego przygotowania i przeprowadzenia prac konserwatorskich, ale także staną się przyczynkiem do dalszych badań porównawczych pokrewnych dzieł sztuki z terenu Europy oraz potwierdzenia proweniencji: próby ustalenia datowania i rodzimego warsztatu dzieła.
W Muzeum Narodowym w Gdańsku obraz Zwiastowanie malowany na podłożu kamiennym jest dziełem wyjątkowym (poza nim w kolekcji znajduje się jeszcze tylko jeden obraz malowany na alabastrze). W obecnym stanie zachowania nie nadaje się ani do ekspozycji, ani do bezpiecznego przechowywania. Prace konserwatorskie i restauratorskie mają mu przywrócić stabilność i pełną wartość ekspozycyjną.

Detal twarzy Marii, widoczny ubytek podłoża. Fot. Kamila Ślefarska, MNG
Program badawczy ma objąć następujące zagadnienia: identyfikację podłoża kamiennego wraz określeniem sposobu jego przygotowania (czy zastosowano warstwę gruntującą/impregnującą, czy żadnej?), badanie spoiw i pigmentów, wykonanie stratygrafii warstw, określenie techniki malowania, sposobu opracowania faktury, badanie adhezji warstwy malarskiej do podłoża. Doprecyzowanie zakresu oryginału, a także ingerencji i przemalowań wraz z identyfikacją materiałów wtórnych.