9nt nabór: obrazy Cranacha

Badania technologiczne obrazów Lucasa Cranacha Starszego i warsztatu z historycznej kolekcji wilanowskiej

Celem projektu jest pogłębiona identyfikacja techniki, technologii i warsztatu oraz dokumentacja stanu zachowania obrazów Lucasa Cranacha St. zatytułowanych: „Portret dziewczyny z niezapominajkami”; „Lukrecja” i  „Salome”, z historycznej kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

W 2019 roku przeprowadzono badania porównawcze tych trzech obrazów (dotacja celowa MKiDN), które pozwoliły na wstępne rozpoznanie budowy materiałowej dzieł. Wykonane wówczas prace badawcze wymagają kontynuacji i rozszerzenia zastosowanych procedur analitycznych mających na celu uzyskania dodatkowych informacji na temat cech warsztatowych malowideł. Założeniem jest zastosowanie wybranych metod instrumentalnych, umożliwiających nieinwazyjne poznanie budowy (struktury) obrazów na całej ich powierzchni. Planowane jest przede wszystkim wykonanie mapowania rozkładu pierwiastków wchodzących w skład pigmentów warstwy malarskiej oraz ujawnienie przemalowań i innych ingerencji malarskich
z wykorzystaniem metody makro fluorescencji rentgenowskiej – Makro XRF.

Istotne będzie również wykonanie punktowych pomiarów warstwy malarskiej w celu identyfikacji barwników organicznych przy zastosowaniu spektroskopii Ramana oraz analiza składników spoiw zaprawy i części pigmentów metodą spektroskopii refleksyjnej w podczerwieni  (FTIR). Wszystkie będące przedmiotem badań obrazy były w przeszłości poddane pracom konserwatorskim i restauratorskim, wykonanych zgodnie ze stanem ówczesnej wiedzy i których stan zachowania, niejako przy okazji będzie można ocenić.

Lukrecja, Fot. . A. Indyk

„Lukrecja” Fot. . A. Indyk

"Salome" Fot. A. Indyk

„Salome” Fot. A. Indyk

"Dziewczyna z niezapominajkami" Fot . A. Indyk

„Dziewczyna z niezapominajkami” Fot . A. Indyk