Zagadnienia techniki i technologii czterech olejnych obrazów na podłożu drewnianym z Kolekcji Lanckorońskich Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej
Celem projektu jest przeprowadzenie badań na czterech obrazach z Kolekcji Lanckorońskich Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum. Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej:
1. ZKW/3912/ab Antoni Burbon Corneille, Lyon de, lata 40. XVI w. Francja, olej na desce orzechowej (orzech włoski), 16,4 x 13,7 cm,
2. ZKW/3917/ab, Palacz i pijak Ostade, Adriaen van, ok. 1650, Holandia, olej na desce dębowej, 19,8 x 16,9 cm,
3. ZKW/3918/ab, Sprzedawca wódki Teniers, David mł, warsztat, ok. 1640, Antwerpia, olej na desce dębowej, 25,7 x 19,6 cm,
4. ZKW/3919/ab Wiejski doktor Teniers, David mł, ok. 1670, Bruksela, olej na desce topolowej, 25 x 19 cm.
Obrazy w latach 1994 – 95 zostały poddane analizie dendrochronologicznej. W ramach kontynuacji badań planuje się wykrycie np. rysunku, zmian kompozycyjnych, pentimenti, zbadania stanu zachowania, określenia wtórnych ingerencji poprzez wykonanie wysokorozdzielczej reflektografii w podczerwieni w pasmie 900 – 1700 nm, ustalenie składu pierwiastkowego pigmentów tworzących warstwę malarską obrazów (pXRF [Titan]), zidentyfikowanie spoiw (FTIR).

ZKW/3912/ab Antoni Burbon Corneille, Lyon de, lata 40. XVI w. Francja, olej na desce orzechowej (orzech włoski), 16,4 x 13,7 cm, fot. Andrzej Ring, Lech Sandzewicz.