Rezultaty dziesiątego naboru wniosków MOLAB/FIXLAB_PL

Dziesiąty nabór projektów umożliwiających bezpłatny dostęp do aparatury badawczej Konsorcjum obejmuje ofertę technik badawczych wymienionych w zakładce Oferta. Znaleźć tam można również warunki udziału. Termin składania projektów upłynął 15 października 2025. Rada Węzła, na swoim posiedzeniu w dniu 18.11.2024 zatwierdziła do realizacji 18 projektów, natomiast 6 projektów o charakterze naukowo-badawczym rekomendowała do zgłoszenia do Catalogue of Services E-RIHS ERIC.

Wszystkie projekty zatwierdzone do Naboru Krajowego mają ustanowionego Koordynatora/Kierownika naukowego z ramienia Konsorcjum –  skontaktuje się on z Kierownikiem projektu celem doprecyzowania harmonogramu, zakresu i rodzaju badań.

Projekty zatwierdzone do Naboru Krajowego

Opracowanie barwnej, sklasyfikowanej chmury punktów, numerycznego modelu terenu (NMT) oraz modelu siatkowego 3D (3D mesh) byłego KL Auschwitz II-Birkenau z zastosowaniem bezzałogowego systemu latającego UAV, kierownik: mgr inż. Tomasz Zemła, dysponent/właściciel: Państwowe muzeum Auschwitz-Birkenau, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Pilarska-Mazurek, Politechnika Warszawska.

Badanie wstępne obrazu Męczeństwo św. Sebastiana ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, kierownik: prof. dr hab. Andrzej Kozieł, dysponent/właściciel: Fundacja dla Ostrowa Tumskiego we Wrocławiu, koordynator, kierownik naukowy: dr Barbara Łydźba-Kopczyńska, Uniwersytet Wrocławski.

Badania technologiczne ikony „Chrystus Pantokrator w Majestacie” z Surowicy z II poł. XVI w. przypisywanej warsztatowi Mistrza Ikony Deesis z Bartnego w celu rozpoznania specyfiki warsztatowej oraz zakresu ingerencji konserwatorskich., kierownik: mgr Maria Sęk-Pudłowska, dysponent/właściciel: Muzeum Historyczne w Sanoku, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Badania technologiczne obrazu “Opłakiwanie Chrystusa” z Porąbki Uszewskiej, z kolekcji Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie. Rozpoznanie stanu zachowania, historii obiektu oraz zakresu późniejszych przekształceń, kierownik: dr Katarzyna Dobrzańska, dysponent/właściciel: Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Badania konserwatorskie rzeźb: św. Franciszek Ksawery oraz św. Ignacy Loyola z elewacji kościoła p.w. WNMP w Nysie, kierownik: mgr Jolanta Dudała, dysponent/właściciel: Muzeum Powiatowe w Nysie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. prof. ucz. Aldona Garbacz-Klempka, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.

Badania konserwatorskie gotyckiej rzeźby „Pieta” z pocz. XVI w., kierownik: dr Bożena Szmelter-Fausek, dysponent/właściciel: Parafia pw. Wniebowzięcia NMP w Tucznie, koordynator, kierownik naukowy: Dr inż. Magdalena Kowalska, UMK

STRENG, kierownik: mgr Tatiana Matwij, dysponent/właściciel: Muzeum Sztuki w Łodzi, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Badania fizyko-chemiczne XVII wiecznego fryzu w Antykamerze Królowej w Pałacu Króla Jana III w Wilanowie., kierownik: dr Elżbieta Modzelewska, dysponent/właściciel: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. prof. ucz. Barbara Wagner, Uniwersytet Warszawski.

Badanie 4 włóczni wczesnośredniowiecznych z jeziora Lednica, kierownik: dr Andrzej Kowalczyk, dysponent/właściciel: Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Kowalska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Badania technologiczne ikony „Chrystus w Majestacie” z drugiej połowy XVI wieku, przypisywanej warsztatowi Mistrza Ikony Deesis z Bartnego, w celu rozpoznania specyfiki technologiczno-warsztatowej., kierownik: mgr Maria Sęk-Pudłowska, dysponent/właściciel: Muzeum Podlaskie w Białymstoku, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Pilotażowe badanie trzech drzeworytów japońskich z kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, kierownik: dr Agnieszka Marecka, dysponent/właściciel: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Katarzyna Lech, Politechnika Warszawska.

Badania fizyczne rzeźby współczesnej – prewencja w przechowywaniu, kierownik: dr Marta Zaborowska, dysponent/właściciel: Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, koordynator, kierownik naukowy: dr Julio del Hoyo-Meléndez, Muzeum Narodowe w Krakowie, LANBOZ.

Zagadnienia badawcze i konserwatorskie obiektu w technice kolażowej z przedstawieniem Ostatniej Komunii św. Hieronima., kierownik: dr Regina Kozik, dysponent/właściciel: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, koordynator, kierownik naukowy: dr hab. Katarzyna Lech, Politechnika Warszawska.

Zagadnienia techniki i technologii czterech obrazów okresu quattrocenta z aneksu włoskiego Galerii im. Lanckorońskich, z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej., kierownik: dr Dorota Iwaniuk, dysponent/właściciel: Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Kowalska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Jasiel – pobojowisko, kierownik: dr Marcin Czarnowicz, dysponent/właściciel: Instytut archeologii UJ, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Pilarska-Mazurek, Politechnika Warszawska.

Badania technologiczne późnogotyckiej rzeźby Chrystusa Ukrzyżowanego (ok. 1520 r.) z Cerekwi, kierownik: mgr Anna Borowska, dysponent/właściciel: Parafia rzymskokatolicka pw. św. Wawrzyńca w Cerekwi, koordynator, kierownik naukowy: dr Maria Goryl, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Badania potwierdzające obecność relikwii w relikwiarzu-medalionie o numerze inw. MPS-8381 z XVIII wieku z Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu., kierownik: dr hab. Piotr Niemcewicz, prof. UMK, dysponent/właściciel: Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego, Katedra Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Kowalska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Stauroteka z Ostrowa Lednickiego, kierownik: dr hab. Piotr Niemcewicz, prof. UMK, dysponent/właściciel: Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego, Katedra Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby, koordynator, kierownik naukowy: dr inż. Magdalena Kowalska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Projekty naukowo-badawcze rekomendowane do zgłoszenia do Catalogue of Services E-RIHS ERIC

Zbadanie deformacji chemicznych, które wystąpiły na niektórych typach profesjonalnych taśm magnetofonowych z nagraniami dźwiękowymi zgromadzonymi w Archiwum Polskiego Radia, stanowiącymi historyczne materiały archiwalne i zabytki kultury., kierownik: A. Mietkowski, dysponent/właściciel: Archiwum Polskiego Radia,

Badanie składu chemicznego oraz pochodzenia bryłek pigmentu i bursztynu z paleolitycznego obozowiska Witów 1, pow. Łęczycki, woj. łódzkie, kierownik: dr, Dominik Płaza, dysponent/właściciel: Muzeum Etnograficzne Łódź,

Badania średniowiecznych witraży ze zbiorów Muzeum Architektury we Wrocławiu, kierownik: dr hab. Marcin Czeski, prof. ASP, dysponent/właściciel: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu,

Analiza składu chemicznego ceramiki z klasztoru w Ghazali (Sudan), kierownik: Dr Katarzyna de Lellis-Danys, dysponent/właściciel: Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego, Uniwersytet Warszawski.

Badanie przyczyny zmian barwnych farb wodnych po kontakcie z żelem agar z amylazą, po zabezpieczeniu cyklododekanem. Identyfikacja produktow degradacji, kierownik: dr Katarzyna Garczewska-Semka, dysponent/właściciel: Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. K. Michałowskiego, Uniwersytet Warszawski.

Analiza XVI-wiecznego wianka i czepca odkrytych w obrębie kościoła św. Jerzego na Wawelu w perspektywie konserwatorskie, kierownik: mgr Michał Lis, dysponent/właściciel: Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki